HYVINVOINTIVIIKKO: pupusmoothiella jatkoajalle

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Pakko tunnustaa, että nyt on sen verran postausideoita vielä hyvinvointiviikolle varastossa, että laajennan tämän teemaviikon kestämään vielä ensi viikonkin ajan. Hyvinvointijutut saavat siis jatkoaikaa. Tähän väliin otetaan smoothiehaasteen aikana löytynyt uusi lempparismoothie, joka toimii myös jämäkämpänä vanukkaana. Hauskinta tässä on rakentaa smoothielle ns. pupunkorvat kahdesta banaaniviipaleesta, jotka tällätään tarjoilulasin seinämiin vierekkäin. Listasin juomasta tällä kertaa vain raaka-aineet, sillä valmistaminen menee aina saman kaavan mukaan. Aineet vaan sekoitetaan esimerkiksi sauvasekoittimella. Chia-siemenet toki liotetaan/turvotetaan ennen käyttöä, sekin on ehkä hyvä mainita erikseen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

”pupusmoothie”

tuoreet mansikat

kohmeinen banaani

chia-siemenet

vaniljajogurtti

OLYMPUS DIGITAL CAMERA


Kategoriat: Ruoka | Avainsanat: | 4 vastausta

HYVINVOINTIVIIKKO: kävelijästä juoksijaksi

Aloin 15-vuotiaana kävellä paljon. Siihen asti en ollut ymmärtänyt lenkkeilystä mitään, mutta yhtäkkiä tajusin, että 10-12 kilometrin lenkillä ajatukset tuulettuvat mukavasti ja ylipaino suorastaan sulaa pois. Vähitellen aloin ymmärtää, että myös lyhyemmät kävelylenkit tekevät hyvää ja toimivat esimerkiksi oikein hyvin aamuherätyksenä. Vaikka juoksen nykyään enemmän kuin ennen, teen siti mielelläni ”pelkkiä” kävelylenkkejä. Niistä voi tehdä joko palauttavan treenin tai kunnon tehokävelylenkin. Alle kuuden kilometrin lenkkejä teen harvemmin, sillä ne ovat jotenkin turhauttavan lyhyitä, joten tässä ajatusmallissa on vielä vara parantaa. Olen ajatusmaailmaltani hieman liian suorituskeskeinen, joten joogaharrastuksen pariin palaaminen tuli hyvään saumaan. Siinä kun suorittaminen pitää unohtaa.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kävelylenkeillä nuo Reebokin EasyTonet ovat ihan huiput! Niiden ideana on, että kenkien pohjissa olevat ilmatäytteiset tasapainopallot hastavat kävelyä niin, että joka askeleella keho hakee tasapainoa, ja näin kävellessä aktivoituu sellaisiakin lihaksia, joita normaalisti kävelylenkillä käyttäisi laiskasti. Esimerkiksi pakaralihaksessa tuntuu aivan eri tavalla näillä kävely kuin normaaleilla lenkkikengillä tallustelu. Minun versioitani ei tuolla verkkokaupassa näköjään enää myydä, sillä nämä ovat jo pari vuotta vanhat, mutta 2.0-mallia on ainakin Reebokin nettikaupassa, jos noista kengistä haluaa lukea lisää. Nyt eksyin vähän aiheesta, mutta se sallittakoon.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Juoksulenkeillä välttelen tasaista tai oikestaan tasapaksua lenkkeilyä. Juoksulenkki, joka alkaa siitä, että lähtee juoksemaan, etenee tasaisella tahdilla ja päättyy, kun juoksija pysähtyy, ei kuulu lenkkivalikoimiini. Teen lenkkejä, joilla juoksen muutaman tai useamman pätkän joko hölkäten tai juosten kovaa. Jokainen juoksulenkkini sisältää siis ainakin pari kävelyosuutta alkulämmittelyn ja loppujäähdyttelyn lisäksi, joten joidenkin mielestä juoksuani tuskin voi kutsua juoksuksi. Minua se ei haittaa. Tässä piilee nimittäin avain siihen, miten kävelijä voi muuttua juoksijaksi.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ihan ensimmäiseksi voi päättää juosta kaikki biisien kertosäkeet. Oletan siis, että minun lisäkseni myös koko muu maailma kuuntelee musiikkia lenkillä. Kuuntelen sitä muuten poikkeuksetta mp3-soittimesta ja älypuhelin on mukana vain silloin, kun haluan mitata uuden lenkkireitin. Myös tolpanvälien juokseminen ajaa saman asian, jos ei tahdo kuunnella musiikkia. Ajatuksena on kuitenkin se, että kertosäkeiden jälkeen voi siirtyä siihen, että juoksee vaikkapa aina yhden biisin ja kävelee seuraavat kolme. Sitten voi juosta yhden ja kävellä yhden vuorotellen. Vähitellen juokseminen alkaa sujua ja jaksaminen kehittyy niin, että voi juosta niitä ”oikeita” lenkkejä, joilla ei kävellä lainkaan. Minä en tähtää siihen, vaan kävelen mielelläni jatkossakin, mutta tällaisen vinkin antaisin kaikille heille, jotka ajattelevat, etteivät pysty juoksemaan. Kannattaa kokeilla! :)


Kategoriat: Lifestyle, Liikunta | Avainsanat: | 4 vastausta

HYVINVOINTIVIIKKO: metsä täynnä mustikoita

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Karkasin eilen metsään mustikoita keräämään. Tämä pyllistely- ja kyykistelysessio liittyy hyvinvointiviikkoon monellakin tapaa. Ensinnäkin metsässä ilma tuntuu paljon happirikkaammalta ja raikkaammalta kuin missään muualla, joten metsään voisi lähteä jo pelkästään siitä syystä, että siellä pelkkä hengittäminen on hyvinvointiteko. Mutta on tuossa kantojen väistelyssä ja polkujen etsimisessä jotakin terapeuttistakin. Vaikka minulla oli metsässä seuraa, olimme siellä aivan hiljaa keskittyen omiin ajatuksiimme. Mitä nyt vähän tömistelin välillä, jotta käärmeet pysyisivät loitolla. Metsä rauhoittaa äärettömällä olemusellaan eikä siellä tee edes mieli metelöidä tai riehua.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAmustikassaOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Toinen tärkeä seikka metsäseikkailussani on tehtävä, jonka vuoksi sinne lähdin. Mustikka kukkii toukokuusta heinäkuuhun, ja mustikan marjat kypsyvät heinäkuusta alkaen. Nyt heinäkuun lopussa marjoja on ainakin meillä päin niin paljon, ettei niiden kypsymistä kannata odottaa enää päivääkään kauempaa. Muuten menee hyvä sato ohi, sillä marjoista todellakin taistellaan nykyään. Keräsimme marjoja niin paljon, että voin viedä niitä mukanani Helsinkiin, kun mieheni loma on ohi ja pakollinen paluu arkeen tapahtuu. Näin saamme nautiskella pitkälle syksyyn mustikkapiirakasta, mustikkasmoothieista ja muista herkuista, ja lisäksi pikkumies saa mustikkasosetta kotimaisista marjoista, jotka äiti on omin pienin nakkisormin nyppinyt hämähäkinseittejä väistellen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAmustikkametsäOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Smoothiehaasteen kunniaksi mustikat näyttelivät toista pääosaa tämän päivän smoothiessani. Sinisten herkkumarjojen seurana oli mm. vadelmia, joten smoothien nimeksi tuli kuningatarsmoothie. Siihen sekoitettiin marjojen lisäksi banaania, kreikkalaista jogurttia ja chia-siemeniä. Oikeastaan tuon juoman koostumus on jo enemmän vanukas kuin smoothie, mutta menköön tällä kertaa. Juon sitten vaikka ylimääräisen lasillisen vettä, jotta vanukas muuttuu masussani smoothieksi. ;)


Kategoriat: Ruoka | Avainsanat: | 4 vastausta